Jak (nie) mówić do dzieci, czyli 4 kroki do współpracy

Całkiem niedawno byłam świadkiem sytuacji, w której pewna mama kompletnie nie umiała poradzić sobie z własnymi emocjami i całą odpowiedzialność, złość przerzuciła na dziecko. Chłopiec nie zrobił nic niewłaściwego (chciał jedynie ściągnąć kurtkę, co było zrozumiałe – znajdowaliśmy się wszyscy w budynku przychodni), a usłyszał: „jesteś niegrzeczny, znów będziesz chory”. 

Reakcja, jak dla mnie, zupełnie niezrozumiała i nieadekwatna. Bo co ma wspólnego zdrowie ze „złym” zachowaniem? Unikajmy generalizowania, jak ognia. To najgorszy wróg na drodze do skutecznego porozumiewania się: niszczy „ja”, zaniża samoocenę, powoduje „mętlik” i wpływa negatywnie na tzw.”pozytywny obraz siebie”. Jeśli dziecko kilkakrotnie usłyszy od bliskiej osoby, że jest niegrzeczne, w końcu w to uwierzy i przestanie się starać. Łatka zostanie przypięta.

Zwracając synkowi/córeczce uwagę, dokładnie określmy, co nam się nie podoba – to ważne!

Jasny komunikat to podstawa.

I przede wszystkim nie afiszujmy się z tym w miejscach publicznych. Zawstydzenie dziecka równoznaczne jest często z jego poniżeniem. Ta metoda nie działa na dłuższą metę,  a wręcz przeciwnie – szkodzi.

Poniżej przedstawiam 4 kroki do współpracy z dzieckiem zalecane przez Jane Nelsen, autorkę Pozytywnej dyscypliny. Ten parentingowy poradnik uznaję za obowiązkową lekturę dla dorosłych, zarówno w domu jak i w szkole. Mam nadzieję, że wskazówki okażą się przydatne i że przyczynią się do poprawy relacji między maluchem a rodzicem.

1.Wyraź zrozumienie dla uczuć dziecka, nigdy niczego nie zakładaj z góry.

2.Okaż empatię. Nie chodzi o to, by dać przyzwolenie na każde zachowanie, ale by pokazać, że wiesz, co teraz dzieje się z głowie twojego szkraba. Możesz np. powiedzieć: „Widzę, że coś cię zdenerwowało/jesteś zły/zła”, ale…”.

3. Podziel się swoimi odczuciami i spojrzeniem na „problem”. Dziecko z pewnością cię wysłucha. Bądź szczery/a.

4. Zachęć swoją pociechę do szukania rozwiązań, zapytaj, jaki ma pomysł na uniknięcie podobnych „kłopotów” w przyszłości.

Źródło zdjęć:  pixabay.com oraz własne

Źródło informacji: Jane Nelsen, Pozytywna dyscyplina, tłum. A.Czechowska, A. Rosiak, Warszawa 2015, s. 62-63.

IMG_20171110_114352_463

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s